MetaZoo: fra lanseringsflopp til storslått comeback i 2025

MetaZoo: fra lanseringsflopp til storslått comeback i 2025
MetaZoo: fra lanseringsflopp til storslått comeback i 2025

Husker du MetaZoo? 

Samlekortspillet med Bigfoot, Mothman og andre mystiske kryptider tok TCG-verdenen med storm for noen år siden, men flammen sluknet raskt under vekten av kontroverser, dårlig rykte og et mettet marked. Nå er MetaZoo tilbake i rampelyset med nye eiere, nye kort og ny design – og lover å rette opp fortidens feil. I dette blogginnlegget får du hele historien: Hva som egentlig gikk galt da MetaZoo først floppet, hva som er nytt i relanseringen, om spillereglene er endret (og om de gamle kortene dine fortsatt kan brukes), samt hvem som står bak MetaZoos store comeback. Dette vil du ikke gå glipp av – les videre og gjør deg klar for litt FOMO!

Lanseringsfloppen: Hva gikk galt med MetaZoos første runde?

MetaZoo slo seg opp som «samlekortspillet der omgivelsene dine teller» – med kryptider som Mothman (avbildet) og Bigfoot på kortene. Høy initial hype og nostalgi førte til himmelhøye samlerpriser, men spillere fant fort svakheter i design og balanse.

MetaZoo ble lansert i 2021 med mye fanfare. Spillet hadde et unikt konsept: kryptid-tema (folklorevesener som aldri er bevist ekte) og en fjerde vegg-mekanikk der virkelige omgivelser og handlinger påvirker spillet. Kortene bar fargerik kunst som minnet om tidlig Pokémon, men gameplay lignet mer på Magic: The Gathering med livpoeng, «Beasties» (vesener), spells og aura (mana). Denne blandingen av nostalgi og nytenking skapte en massiv hype i TCG-miljøet: MetaZoos første Kickstarter i 2020 var beskjeden, men snart eksploderte verdien på kortene. Sjeldne MetaZoo-kort gikk for titusenvis av dollar på annenhåndsmarkedet – investorer sammenlignet MetaZoo-prrodukter med 1. utgave Charizard i verdi. Grunnleggeren Michael Waddell posisjonerte skamløst MetaZoo som «det neste Pokémon» midt i TCG-boomen i 2020-21. Med førsteutgaver, limiterte promokort og til og med NFT-er, matet selskapet bevisst samlerappetitten for å holde hype og pris oppe.

Etter hvert fikk MetaZoo rykte på seg for å jage penger mer enn å bygge et godt spill. Selskapet rullet ut utallige spesialpromokort, NFT-prosjekter og kunstige knappheter for å holde interessen oppe. Mange seriøse spillere og samlere ble skeptiske til hvor bærekraftig dette var i lengden.

Det skulle vise seg at denne strategien var en oppskrift på trøbbel. Her er hovedårsakene til at MetaZoo 1.0 floppet:

  • Hype over substans: MetaZoo lente seg tungt på samleobjekt-verdien framfor spillopplevelsen. Selskapet pumpet ut endeløse spesialutgaver, «1st Edition» trykk, NFT-kort og begrensede produkter for å opprettholde kunstig etterspørsel. Dette ga kortvarig prisboom, men boblen sprakk raskt. Som TCG-YouTuber Ethan Pohl påpekte: MetaZoo prøvde å kopiere Pokémons utgivelsesstil og markedsføre rett mot samlere, noe som ga popularitet, men ”som et samlekortspill (ikke bare samleobjekt) er jeg svært skeptisk”. Med andre ord – strategien var neppe bærekraftig for et spill som skulle spilles på sikt.

     

  • Spilldesign og balanseproblemer: Flere i TCG-miljøet mente at MetaZoo ikke leverte godt nok som spill. Kortene var ikke balanserte, og den morsomme men sære «fjerde vegg»-mekanikken (hvor alt fra vær til gjenstander i rommet kunne gi fordeler i spillet) gjorde konkurransespill litt for tullete for mange. Det var gøy et par ganger med riktig stemning, men tungvinte regler (f.eks. måtte man faktisk ha med seg objekter som en banan eller en ballong for å trigge visse effekter!) begrenset seriøs turneringsspill. MetaZoo ble av noen omtalt som TCG-verdenens svar på sølvkantede juksekort – morsomt som party-innslag, men ikke noe man orker i lengden når man vil ha et ferdighetsspill.

     

  • Kontroverser og fellesskapsreaksjoner: MetaZoo greide også å irritere sin egen fanbase. Selskapet kastet seg på NFT-bølgen i 2022 (MetaZoo solgte bl.a. NFT-billett for tidlig korttilgang), noe som fremmedgjorde en del tradisjonelle kortspillfans – “NFTs are stupid as shit”, skrev en skuffet blogger. Kommunikasjonsmessig gikk det også galt: Kritikere på MetaZoos Discord og fora opplevde å bli bannet og sensurert for å ytre misnøye. Rykter spredte seg om tvilsom ledelse – grunnlegger Mike Waddell fikk et dårlig rykte etter anklager om å ha trakassert fans online og ikke utbetalt store premier (blant annet skal vinnerne av en «Dark Tower» konkurranse ha blitt snytt for $50k). I tillegg oppsto det drama internt: Flere av MetaZoos fremste illustratører forlot prosjektet i 2023, etter uenigheter om lønn og kontrakter. Nye ledere krevde eksklusivitetsavtaler uten å gi ordentlig kompensasjon, og kunstnerne følte seg dårlig behandlet – de sluttet, og MetaZoo sto igjen uten flere av sine kreative talenter. Alt dette skapte negativ stemning i miljøet.

     

  • Overproduksjon og mettet marked: MetaZoo tok kanskje seieren på forskudd og trykket opp langt mer produkt enn det fantes spillere til. Ifølge den nye eieren var overprinting “hovedgrunnen til at selskapet havnet i trøbbel”. Etter den første hypen dabbet salget av, og mange lokale spillbutikker ble sittende med usolgte MetaZoo-boostere som samlet støv. Samtidig dukket det opp nye konkurrenter som Disney Lorcana og Sorcery TCG som stjal oppmerksomhet fra MetaZoo. MetaZoo-kort som en gang solgte for $200 boksen, falt til $30-40 på det åpne markedet.

     

Til syvende og sist ble 2023 et annus horribilis for MetaZoo. Selskapet slet økonomisk og la skylden på “logistiske feil og økonomien” da de annonserte full stans. I januar 2024 ble MetaZoo Games LLC slått konkurs (Chapter 7) med betydelig gjeld. MetaZoos nettsider og sosiale medier forsvant over natten som en skremt Bigfoot. Det som begynte som en lovende indie-TCG med kultfølge endte som et skrekkeksempel – en advarsel om hva som skjer når et selskap glemmer sine spillere og lar grådighet og kaos styre.

MetaZoo gjør comeback – hva er nytt i relanseringen?

Ut av asken fra konkursboet dukket det heldigvis opp noen som fortsatt trodde på MetaZoo. Våren 2024 ble MetaZoo-IP-en kjøpt opp av et nytt selskap kalt MetaTwo, i partnerskap med nyoppstartede GameQbator Labs. Dette markerte starten på MetaZoos relansering – la oss kalle det MetaZoo 2.0. Den nye eieren, Charlie Hurlocker, er en erfaren aktør i samle- og TCG-miljøet (tidligere high-end Pokémon-kortforhandler og medgründer av graderingsselskapet CGC). Hurlocker tok over roret med en klar visjon om å gjenreise MetaZoo på riktig måte: med fokus på kvalitet, fellesskap og bærekraftig vekst.

Allerede i oktober 2024 kom bekreftelsen mange ikke trodde de skulle høre: MetaZoo TCG er tilbake i 2025! GameQbator Labs kunngjorde at de vil lansere en splitter ny basis-sett (Base Set) i 2025 som MetaZoos første produkt under ny ledelse. Dette blir i praksis en reboot av hele spillet – beskrevet som «et nytt, originalt samlekortspill» satt i MetaZoo-universet. Den nye baseserien vil bestå av over 200 kort med helt ny artwork, inkludert alle fan-favoritt kryptidene i oppdatert drakt. Kort sagt: MetaZoo beholder temaet (cryptids og folketro) men starter på nytt med kortene. Planen er også å bygge ut MetaZoo-universet videre gjennom flere utvidelser etter base-settet – det hintes om en lengre reise med kontinuerlig historiebygging og ekspansjoner. For oss spillere og samlere betyr dette at 2025 kan bli året da cryptid-kortene igjen fyller butikkhyllene.

Så, hva er nytt? Mye! Her er de viktigste forbedringene i MetaZoo-rebooten:

  • Et stjernelag av utviklere: Kanskje det mest oppsiktsvekkende er hvem som står bak det nye MetaZoo (mer om navnene i egen seksjon nedenfor). GameQbator Labs har hentet inn noen av de tyngste veteranene i TCG-bransjen – inkludert Richard Garfield, skaperen av Magic: The Gathering, som lead game designer, og Skaff Elias, tidligere VP for R&D hos Magic, som lead developer. I tillegg leder Rick Arons (tidligere EVP i Pokémon Company International) selskapet som CEO, sammen med Emily Arons (tidligere SVP i Pokémon Internasjonalt) som COO. Med andre ord, MetaZoo har nå erfarne hender på rattet. Dette har allerede gitt ny tillit i TCG-miljøet – når mannen bak Magic og teamet bak Pokémon sitter med i utviklingen, forventer man et mye bedre designet spill. Garfield & co. bringer tonnevis av know-how om hvordan man balanserer et kortspill og bygger en sunn spillerbase, noe som lover godt for MetaZoos fremtid. Hurlocker selv sier ambisjonen ikke bare er å møte standarden fra gamle MetaZoo, men å heve lista betydelig. (FOMO-varsel: Det er ikke hver dag det kommer et nytt TCG signert Richard Garfield – bare det alene er grunn nok til å følge med!).

  • Forbedret spilldesign og kvalitet: Selv om alle detaljene om de nye spillreglene ikke er offentlig ennå, er det klart at MetaZoo 2.0 får en overhaling under panseret. Hurlocker har uttalt at de vil ta lærdom av alt som ikke fungerte og gjøre spillet “MetaZoo, bare bedre”. Et konkret problem de adresserer er kortutvalget i boostere – tidligere sett hadde for lite variasjon og “kannibaliserte åpne-opplevelsen altfor raskt”, sier Hurlocker. Det nye base-settet skal derfor by på en fullverdig samlekortopplevelse, med et rikt utvalg kort og sjeldne trekk som gjør hver pakke spennende. Rykter blant playtestere tyder også på at ressurssystemet (Aura) kan endres – muligens inspirasjon fra spill som Force of Will med en egen “mana-deck” – og at det introduseres nye mekanismer som “Unique” kort (legend rule) og kanskje til og med posisjonsbasert kamp med laner. Dette er ikke bekreftet offisielt, men slike hint har økt spenningen blant fans som håper på dypere strategi i MetaZoo. Uansett er forventningen at Garfield & team vil balansere spillet bedre, gjøre det mer konkurransedyktig og samtidig beholde det som gjør MetaZoo unikt morsomt. Vi vil først se fasiten når de nye reglene slippes sammen med base-settet, men optimismen i miljøet er til å ta og føle på.

  • Ny visuell stil og produktpresentasjon: MetaZoo relanseres med en ny estetisk profil. Der det opprinnelige spillet kjørte en fargerik, litt søt Pokémon-lignende stil, tør den nye versjonen å gå litt mørkere. “Vårt nye MetaZoo skal ikke bare kopiere noen andres stil,” forklarer Hurlocker, “vi omfavner kryptidenes natur, selv om den er mørk”. De første smakebitene av kunsten har fått fans til å utbryte “Oi, dette gir jo Goosebumps (grøsserserien) vibber!” – noe Hurlocker bekrefter at de sikter mot. Den nye kunsten har dypere fargetoner, mer atmosfære og et særpreg som skiller MetaZoo fra konkurrentene. For å få til dette har Hurlocker invitert mange av de originale MetaZoo-kunstnerne tilbake, men denne gang med friere tøyler og bedre betaling. “Når du løsner lenkene på disse artistene og gir dem tid og kompensasjon, ser du hvor kule ting de kan lage,” sier han entusiastisk. Resultatet er allerede høyere kvalitet illustrasjoner og et mer helhetlig visuelt uttrykk. Også selve logoen/innpakningen har fått en oppfriskning i forbindelse med base-settet: det ryktes om alternate art på selve booster-boksen tegnet av MetaZoo-kunstneren Poncho, og generelt et mer “voksent” design som både nye spillere og nostalgiske samlere kan sette pris på. MetaZoo vil med andre ord se litt annerledes ut i 2025 – på en god måte.

Ny markedsstrategi: Fellesskap først, ikke spekulasjon: Kanskje viktigst av alt, MetaZoos nye eiere legger om kursen vekk fra hurtige cash-grabs til fordel for langsiktig tillit i spillmiljøet. “MetaZoo fortjener å bli en aktør i industrien, og det kan det bli hvis vi gjør ting riktig,” sier Hurlocker. Han og teamet har eksplisitt sagt at de ikke vil gjenta overtrykkingen fra fortiden“vi kommer ikke til å overprinte… overprinting var tydelig hovedgrunnen til at selskapet havnet i trøbbel tidligere,” understreker han. I stedet trykkes det opp etter faktisk etterspørsel, for å unngå både mangel og overskuddslagre. Produksjonen av kort flyttes også fra Asia til USA for å få bedre kontroll på logistikk og kvalitet. MetaZoo 2.0 droppes dessuten uten Kickstarter og forhåndssalg-lotteri – alt er fullfinansiert i forkant, og produktene distribueres gjennom vanlige kanaler. Nå vil de heller bygge tillit ved å levere varene, ikke ved tomme løfter. I tillegg signaliserer teamet at fokus igjen skal være på spillerne. MetaZoo 2025 satser på en fullverdig Organized Play-struktur med konkurranser og et støttende fellesskap fra dag én. Hurlocker har sagt at MetaZoo-fellesskapet er ryggraden, og at suksessen fremover handler om å gi fansen det de trenger og lytte til dem – ganske forfriskende honnørord for dem som opplevde sensuren under forrige regime. Alt i alt virker det som MetaZoo nå styres av folk som virkelig forstår TCG-kulturen, og ønsker å gjøre ting “riktig”. Om planene lykkes, gjenstår å se – men det er vanskelig å ikke bli litt gira når man hører alt det positive de har på gang.

Nye spilleregler – og kan gamle MetaZoo-kort brukes med de nye?

Et naturlig spørsmål blant eksisterende MetaZoo-spillere og samlere er: Hva skjer med de gamle kortene og reglene? Blir det samme spill, eller er alt endret? Og kan man blande gamle og nye kort?

Per nå tyder alt på at MetaZoo 2025 blir en slags ny start, altså et nytt spill som deler tema med det gamle, men med oppdaterte regler. Den nye base-settet omtales som et «nytt, originalt TCG», og med et helt nytt regel- og designteam involvert er det forventet flere endringer i gameplay. De grunnleggende konseptene (kryptider som slåss, aura som energi, osv.) vil nok bestå, men reglene finjusteres for bedre balanse og flyt. For eksempel lurer mange på om de morsomme men omdiskuterte 4th wall-effektene fortsatt skal være en del av spillet – vil du fremdeles få bonus hvis det regner ute, eller hvis du har en potteplante på bordet? Her har ikke GameQbator gitt noe klart svar ennå. De har sagt at de vil “ære spillets opphav” samtidig som de moderniserer det, så det er mulig noen fjerde vegg-elementer beholdes (det er jo litt av MetaZoos identitet), men kanskje i mer kontrollerte former. Vi må nesten vente på offisiell regelbok for å vite sikkert.

Når det gjelder kompatibilitet med gamle kort, er det viktig å være klar over at de nye kortene får helt nytt design og layout – all illustrasjon er ny, og kortmalen oppdateres nok for å reflektere de nye mekanikkene. Det vil ikke trykkes flere kort av de gamle settene under det nye selskapet (det gamle MetaZoo Games eksisterer jo ikke lenger), så de originale Cryptid Nation/Nightfall/Wilderness-kortene forblir avsluttede serier. Alt tyder på at turneringsspill vil foregå kun med de nye kortene. Gamle kort blir mest sannsynlig uregelmessige i det oppdaterte systemet, og dessuten har de gamle kortene en annerledes bakside og layout enn de nye – noe som alene gjør det umulig å blande dem i en turneringsstokk uten å ha ugjennomsiktige sleeves (ellers kunne man skille dem fra baksiden). En bruker på Reddit påpekte at de nye kortene ser ut til å ha endret både forside og bakside, så «det nye spillet vil ikke engang være kompatibelt med eksisterende kort» – i praksis en full reboot. Med andre ord, har du bunker av gamle MetaZoo-kort liggende, kan du fortsatt spille casual med venner med dem, men skal du hive deg på den offisielle MetaZoo 2025-bølgen må du investere i de nye kortene. Hurlocker har for øvrig bekreftet at de kjøpte rettighetene til MetaZoo-universet, ikke det gamle selskapet. Det betyr at de juridisk sett står fritt til å gjenbruke karakterene og navnene, men trenger ikke å videreføre noe ansvar for tidligere produkter. Så forvent at gamle kryptider som Mothman og Bigfoot dukker opp i base-settet 2025, men i ny utgave – gamle kort av disse vil ikke automatisk være gyldige i nye turneringer med mindre de blir reprintet offisielt i det nye formatet.

For samlere er ikke dette nødvendigvis dårlige nyheter. Dine gamle MetaZoo-kort har nå fått en nostalgisk samleverdi – de representerer “første æra” av MetaZoo. Om det nye MetaZoo blir en hit, kan de originale kortene faktisk bli mer ettertraktet som samleobjekter (på samme vis som Alfa-utgaven av Magic, som ikke er turneringslegal i nye format, likevel er dyre for samlere). MetaZoo 2025 skal uansett gjøre sitt for å inkludere spillerne – de planlegger egne playtest-programmer, regeloppdateringer basert på tilbakemeldinger, og tydelig kommunikasjon rundt hva som er lov å bruke. Så selv om gamle kort må pensjoneres fra konkurransespill, lever ånden deres videre i de nye versjonene. Har du favorittkort fra tidligere sett, er sjansen stor for at du får se dem i ny drakt fremover – forhåpentlig med enda kulere art og bedre spillfunksjon.

Hvem står bak redesign og relansering?

En viktig faktor bak optimismen rundt MetaZoos comeback er menneskene som nå står bak prosjektet. Denne gangen er det ikke lenger et enmannsshow med Mike Waddell i spissen; MetaZoo har fått et helt team av kompetente folk med imponerende meritter. La oss møte noen av nøkkelpersonene bak MetaZoo 2.0:

  • Charlie Hurlocker – Ny eier og prosjektleder: Hurlocker er mannen som tok sjansen på å kjøpe MetaZoo ut av konkurs og gi det nytt liv. Han er 30 år, men allerede en veteran i TCG-kretser – som ung tjente han mer på å kjøpe/selge Pokémon-kort enn foreldrene gjorde i jobben sin, ifølge ham selv! Han har bakgrunn fra både PSA og CGC (grading-selskaper for samlekort) og er en kjent profil blant high-end samlere. Nå fungerer han som en slags produsent/entreprenør for MetaZoo, med tittelen Senior Director of Business Development i GameQbator Labs. Hurlocker er lidenskapelig opptatt av at MetaZoo skal lykkes ved å gjøre ting riktig: Han har personlig kontaktet kunstnere, snakket med community-medlemmer og holdt lange intervjuer om planene. Som ny “steward” for MetaZoo er han pådriveren for kvalitetsfokus og bærekraft. Fans setter pris på hans åpenhet så langt – f.eks. hans 2-timers intervju på Nick’s Strength and Pokemon-kanalen på YouTube, der han gikk i detalj om filosofien bak relanseringen. Charlie kan sies å representere den dedikerte fan-typen som endte opp med å eie hele greia – han elsket spillet nok til å satse penger og karriere på det. Med ham ved roret har MetaZoo en eier som forstår både samlermentaliteten og viktigheten av fellesskap.

  • Rick og Emily Arons – Eks-Pokémon-duoen: For å håndtere den mer corporate siden av relanseringen har Hurlocker alliert seg med ekteparet Rick og Emily Arons, som begge har lange karrierer hos Pokémon TCG. Rick Arons er GameQbator Labs’ CEO og bringer med seg nesten 20 års erfaring som Executive VP i The Pokémon Company International. Han var med på å gjøre Pokémon-kortene til et globalt fenomen på 2000-tallet, og kan alt om hvordan man bygger opp et varemerke i TCG-markedet. Emily Arons (COO) ledet internasjonal business og lisensiering for Pokémon i en årrekke, og er ekspert på markedsføring, lisensavtaler og produktlanseringer på verdensbasis. Dette er utrolig verdifull kompetanse for MetaZoo – plutselig har det lille cryptid-spillet folk som vet nøyaktig hvordan man får kort ut i WalMart, hvordan man kjører store verdensomspennende turneringer, og hvordan man håndterer et populært samlefranchise. Rick Arons har allerede vist entusiasme for MetaZoos konsept: “Cryptids har en global tilstedeværelse… milliarder har hørt historiene. Kraften i disse fortellingene er kjernen i menneskelig historiefortelling,” uttalte han i pressemeldingen om oppkjøpet. Både Rick og Emily virker genuint investerte i å gjøre MetaZoo til en suksess – og med deres nettverk og erfaring i ryggen er MetaZoo i mye tryggere hender enn før.

  • Richard Garfield – Legendarisk sjefsdesigner: Dette navnet trenger knapt introduksjon for TCG-entusiaster. Richard Garfield er mannen som oppfant hele sjangeren med Magic: The Gathering (utgitt 1993), og har også designet en rekke andre spill (Netrunner, KeyForge, m.m.). At han nå er involvert som Lead Game Designer for MetaZoo under GameQbator Labs, er intet mindre enn et kupp. Garfield bringer en tyngde og troverdighet som løfter MetaZoo over fra “Kickstarter-sidespor” til noe mainstream. Hans rolle innebærer å finpusse spillmekanikkene og sørge for at MetaZoo 2.0 både er morsomt, strategisk og originalt. Garfield har nok også et personlig driv her – MetaZoo kombinerer to av hans interesser: kortspilldesign og rar folklore (MTG hentet jo også inspirasjon fra myter i sin tid). Selv om han selvsagt ikke lager MetaZoo alene, vil Garfields fingeravtrykk på reglene gi spillet en balansert kjerne det tidligere manglet. For seriøse spillere er Garfields involvering nesten grunn god nok til å gi MetaZoo en ny sjanse. Som en bransjekommentator uttrykte det: “MetaZoo virker å være i meget kapable hender for sin relansering” – det var rett etter nyheten om at Garfield og Skaff Elias var ombord. Apropos Skaff…

  • Skaff Elias – Spillutvikling og Organized Play-guru: Skaff Elias er et annet kjent navn fra Magic-miljøet. Han var en av hovedpersonene på Magics R&D-team hos Wizards of the Coast, ledet utviklingen av turneringsscenen og var med å skape det første systemet for sjeldne kort og sett-struktur i MTG. Nå er han med på MetaZoo-laget som Lead Game Developer, noe som tyder på at MetaZoo vil satse hardt på kompetitiv spilling. Elias har peiling på hvordan man lager et spill som fungerer på turneringsnivå, og balanserer kort over flere sett. Han er også kjent for å ha vært involvert i Elo-rating og Pro Tour-systemet i Magic. I MetaZoo-sammenheng vil nok Skaff bidra til å forme Organized Play-programmet (dvs. ligaspill, turneringer, premier osv.) og sikre at spillet har den dybden som kreves for å tiltrekke seg en lojal spillerbase – ikke bare samlere. Kombinasjonen Garfield + Elias i design/development er noe av det mest lovende vi har sett for et nytt TCG på lenge. Det er litt som om et indierock-band plutselig fikk inn Beatles som låtskrivere – potensialet er skyhøyt.

  • Andre nøkkelroller: Teamet er større enn som så – GameQbator Labs har også med Tyler Bielman (Lead Game Designer for MetaZoo TCG sammen med Garfield, har bakgrunn som kreativ leder for Gears of War-spillene), Shaun Kauffman og Travis Nunlist (begge oppført som Lead Game Designers på MetaZoo TCG), samt Dustin Zimmerman som art director. Flere av disse er nye navn i TCG-sammenheng, men de bringer friske perspektiver fra videospill, retail og design. Det er verdt å nevne at MetaZoos originale skaper, Michael Waddell, ikke er involvert i relanseringen – han solgte unna rettighetene, og teamet bygger nå videre uten ham. Dette kan faktisk være en fordel, gitt hans frynsete forhold til miljøet. I stedet har MetaZoo nå folk ombord som brenner for spillet og har respekt for spillerne. Hurlocker har sagt det slik: “Det handler ikke om meg; det handler om å gjøre det mulig for folk som bryr seg, å gjøre det de elsker”. Denne mer ydmyke, fellesskapsorienterte tilnærmingen gjennomsyrer hele relanseringen.

Med et slikt lag på plass og en gjennomtenkt plan, har MetaZoo 2025 alle forutsetninger for å lykkes der det feilet sist. Spillet kommer tilbake med en pangstart, støttet av bransjens beste og med et community som – til tross for skuffelser – fortsatt elsker idéen om kryptider i kortformat.

Avsluttende tanker – gjør deg klar for cryptid-comeback!

MetaZoo-historien har så langt vært en vill berg-og-dalbane, fra et indie-håp som fløy høyt og krasjet hardt, til en uventet gjenoppstandelse. Nå står vi ved startstreken til kapittel to. Om du er en seriøs TCG-spiller eller samler, kan det lønne seg å følge med på MetaZoos relansering. Forbedringene som loves – bedre spillbalanse, kulere kunst, mer forutsigbar tilgang på produkter og et støttende fellesskap – høres ut som akkurat det legen bestilte etter kaoset sist.

Kommer MetaZoo til å innfri hypen denne gangen? Det vet vi om noen måneder. Men én ting er sikkert: Kryptidene er klare for revansj. 🦋🔥 Hvis du noen gang var nysgjerrig på MetaZoo, kan dette bli sjansen til å hoppe på. Det nye base-settet rulles ut i skrivende stund, og de første turneringene og eventene vil vise om MetaZoo 2.0 virkelig er «MetaZoo, bare bedre». Så kanskje du skal sikre deg et booster-boks for å ikke gå glipp av moroa? Undertegnede kjenner i hvert fall litt på FOMO’en.

Et gammelt jungelord sier at kryptider sjelden dør – de går i dvale og våkner sterkere. MetaZoo sov i et år, men våkner nå til liv igjen. Spørsmålet er: Er du klar til å møte det nye MetaZoo? 🐉🎴